Voor Vlisco op bedevaart naar Helmond

Vlisco printAls ik een bucket list had, dan zou ik nu een lang gekoesterde wens kunnen afstrepen. Want vandaag heb ik eindelijk echte Dutch Wax in handen gehad. Al zeker tien jaar ben ik nieuwsgierig naar deze exotische textielsoort van Vlisco. Helmond is daarvan de bakermat. Maar je ziet de doeken nooit, want ze zijn niet in Nederland te koop. Vlisco maakt uitsluitend Dutch Wax voor de export. Met name in westelijk Afrika zijn de kleurrijke prints razend populair. Dit oer-Hollandse bedrijf ontwerpt daarom speciaal voor de Afrikaanse markt. En nu is er in het Gemeentemuseum Helmond een tentoonstelling.

De stoffen van Vlisco zijn gebaseerd op en geïnspireerd door batiks uit Indonesië. Voor dat land werden ze oorspronkelijk gemaakt. Afrikanen kenden oosterse batiks al dankzij vroegere handel via de Zijderoute en de Trans-Sahara route. Toen de verkoop in Indonesië terugliep, vond Vlisco een vruchtbare bodem voor deze stoffen aan de Afrikaanse Ivoor- en Goudkust.

De tentoonstelling laat zien hoe de Indonesische motieven geleidelijk door Nederlanders werden aangepast. Dat proces doet denken aan de creatieve geest van Escher. Oude patronen transformeren naar abstracte en concrete mengvormen. En sommige kleurencombinaties werken op Nederlanders bijna hallucinerend. Het is kunst, zowel qua uiterlijk als in het gebruik. Hoe de Brits-Nigeriaanse kunstenaar Yinka Shonibare dat vertaalt, zie je in een aparte zaal.

Vlisco tas Michelle ObamaAfrikanen vertellen namelijk hele verhalen met de motieven van Vlisco. Een vrouw draagt bijvoorbeeld een jurk met een printje van een vogel die uit zijn kooi vliegt. Daarmee geeft ze een serieuze waarschuwing aan haar echtgenoot. En welvaart toon je met printjes van portefeuilles vol dollarbiljetten. Een recent succes is het ontwerp met de tas van Michelle Obama. Met symbolen maken Afrikanen ook politieke statements. En elk volk heeft specifieke voorkeuren voor patronen. Mede daarom spreken de stoffen van Vlisco mij zo aan. Ze zijn van grote antropologische waarde.

Bovendien weten vrouwen in Afrika wel hoe ze mooi voor de dag kunnen komen. De meest uitzinnige creaties en ingenieus gedrapeerde hoofddoeken maken ze ervan. Terwijl het een ware kunst is om de drukke prints op hun voordeligst uit te laten komen. Dat kunnen alleen de meest ervaren kleermakers. De stoffen van Vlisco zijn van hoge kwaliteit en duur, zelfs voor Nederlandse begrippen.
Dat maakt elk kledingstuk van die stof tot een statussymbool.

PS: De tentoonstelling duurt nog tot 18 maart 2017. Klik op een afbeelding voor een vergroting.

2 gedachtes over “Voor Vlisco op bedevaart naar Helmond

  1. Kees Groen

    Helaas hoort er nog een heel trieste voetnoot bij dit verhaal over de prachtige Vliko prints voor west Afrika. Twee dagen geleden stond in de kranten dat het bedrijf zo goed als failliet is. Een duidelijke oorzaak werd er niet bij genoemd. Er worden nog reddingspogingen ondernomen, maar hoe, waarom en waarvoor stond er niet bij. Met een beetje pech is de tentoonstelling een afsluiting van een tijdperk.

    1. Ja, dat het minder gaat op de Afrikaanse markt stond in hetzelfde bericht als de verwijzing naar de tentoonstelling. Misschien kan Vlisco zich voortaan beter richten op de markt in Azië met daar geliefde moderne patronen. Er wonen genoeg kapitaalkrachtige mensen. Ik elk geval heb ik mijn best gedaan om de neergang te stuiten. 😉
      Maar uhm, ‘making more from waste’ zoals Vliko, doet Vlisco vast niet.

Reageren mag

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.