Discotheek in Scheveningen

In een grijs verleden, toen ik jong was, gingen een vriendin en ik regelmatig stappen in het weekend. Het is een raadsel hoe wij er belandden, maar wij ontdekten in Scheveningen een bruisende discotheek. Dit was wel even andere koek. Hier draaiden ze de nieuwste en best dansbare soul en discomuziek uit New York. Er traden soms Amerikaanse bands op. En ze schonken exotische drankjes die je nergens anders zag, waaronder orgeade.

Die tent was berucht en beroemd. Alleen dachten wij dat het slechts om stoere verhalen ging. Tot één van de laatste avonden dan. Het was er toen wat stil en saai. Ach, wat een onschuld. We waren ons totaal niet bewust van de vete die er speelde en vertrokken al vroeg. Een half uur later werd een man midden op de dansvloer doodgeschoten.

De bezoekers bestonden uit een totaal andere mix dan je rond 1980 in Hollandse discotheken zag. De meerderheid kwam uit Suriname. Daarnaast waren er wat Antillianen, Marokkanen, Turken en Nederlanders. Wij gingen meestal met een paar Haagse zusjes stappen en zij kenden het protocol.

Als een Surinaamse jongen je ten dans vroeg, dan deed hij dat uiterst onopvallend. Eerst herkende ik het niet eens als zodanig, totdat een van de zusjes vertelde wat de bedoeling was. Ik vond het allemaal wel cool. Nu ik dit schrijf, besef ik pas waarom ze je zo terloops vroegen. Ze waren ongetwijfeld doodsbang dat ze voor het oog van hun vrienden zouden afgaan als een meisje weigerde. Want reputatie is alles voor die jongens.

Er was iets wat ik toen al frappant vond. De zusjes vertelden dat als je daar met een Marokkaan ging praten, geen Surinamer je meer aankeek. Danste je met een Turk, dan wilden de Marokkanen je niet meer zien. Wat de Antillianen ervan vonden, weet ik niet meer. Iets vergelijkbaars zag je in Hollandse discotheken. Kampvolk, ‘doorsnee’ discogangers en kakkers mengden evenmin.

Ruim dertig jaar geleden speelde er amper een Marokkanenprobleem. Toen waren vooral Surinamers en Antillianen de gebeten hond. Rond 1975 kwamen er ook zo veel van naar Nederland. En ze hadden zo’n grote mond. Daarvóór moesten de Indo’s en Poepchinezen het ontgelden. Joden kregen gewoon van alles de schuld. Ga je verder terug in onze geschiedenis, dan kom je in 1617 uit bij Bredero en zijn Spaanse Brabander. In zijn tijd was er een invasie van vreemdelingen gaande. Waaronder mijn Vlaamse en Waalse voorouders. Die werden vanaf eind zestiende eeuw hiernaartoe gehaald als vakkundige gastarbeiders. Franse Hugenoten, Duitsers en een verdwaalde Pool in mijn familie kwamen pas later.

Nu we het toch over invasies hebben. Weet je waar ik nou zo’n bloedhekel aan heb? Aan die agressieve, krijsende schijtmeeuwen op mijn dak. Die beesten vallen zelfs onze buurtreiger lastig. En onze reiger was hier toch echt al veel eerder. Ze halen alle rotzooi uit de prullenbak en keilen de hele bende zomaar op straat. Laat ze allemaal opzouten naar Katwijk! Want daar komen ze vandaan en horen ze thuis. Ja, waar is Wilders nou als je hem nodig hebt?

6 gedachtes over “Discotheek in Scheveningen

  1. Ingrid van Bouwdijk

    Ja, laten we weer aangifte gaan doen met als motto: laat Wilders wat nuttigs doen; niet een hele bevolkingsgroep over één kam scheren en haat zaaien, maar werkelijke overlast aanpakken. Idee voor een oneliner: weg met het schijtmeeuw-gezeik; stuur ze terug naar Katwijk! Alhoewel, de meeste meeuwen gedragen zich, dus doe toch maar niet.

  2. Pingback: De wonderlijke wereld van muziek | Raam open

  3. Ton

    Zocht op Belle Ami disco Scheveningen vanwege een geweldig concert van Brass Construction en kwam dit tegen; een meer dan geweldige omschrijving van de tijd van toen! Ha ha en de voorlaatse reactie is al weer 13 jaar oud ! Is ‘Raanmopen’ nog on the floor? 🙂
    Wie was er trouwens bij dat concert met de suri’s van Thunderstorm in voorprgramma?

Reacties zijn gesloten.